På besøg
hos bjergstammerne på Luzon, Nordphilippinerne, 1996
Mandag
den 30-12-96.
Efter at have tilbragt nogle nervepirrende og varme dage i Manila mellem jul
og nytår, gik den videre rejse op i den køligere luft i bjergene på Nord-Luzon,
Filippinerne. Hovedjægerne, som efter sigende nu er blevet venligtsindede,
skulle besøges.
Desuden skulle verdens 8. vidunder beses:
Risterrasserne
i Banawe.
Efter
hvad vi hørte om Manila.s afholdelse af nytårsaften, turde vi ikke
være der den aften. Der er ingen forbud mod fyrværkeri, så når al
knaldeffekten er brugt op, tager man bare sine forskellige våben
i brug - og skyder dem af op i luften. Ikke ret sikkert for beboere
over stueetagen.
Det siges, at hvis man er meget uvenner med nogen den aften og
nat, bør man
skjule sig godt, for ellers kan man nemt blive ramt af et "vådeskud".
Bussen
skulle afgå mellem kl. 7 og kl. 9, og erfaringen havde lært os, at
så er det bedst at være ved bussen kl. 7, for den kører, når den
er fuld.
Vejene
lidt længere nordpå er elendige, så det satte en begrænsning på hastigheden.Turen
varede 7-8 timer, selv om der kun er små 300 km. Undervejs kunne
vi så sidde stille og nyde den smukke natur og det skiftende landskab.
Først
det typiske "Østen"-landskab med grønne rismarker og marker
under vand, og senere forskellig bevoksning efterhånden som vi kom op
i bjergene, hvor der er for stejlt til at dyrke ris. Og overalt ligger
der små huse, både i smålandsbyerne, og langt ude på landet.
Vi
ankom til BAGUIO lige før det blev mørkt.
BAGUIO
ligger i bjergene i 2000 m.s højde, og det er derfor dejligt køligt om sommeren.
Ved vores ankomst var der kun godt 20°.
Ved nytårstid er der vinter.
Sommerens kølighed har gjort, at byen kaldes Filippinernes
sommerhovedstad, idet de betydningsfulde folk i Manila alle har
sommerhuse i byen, og tilbringer deres ferier heroppe.
Byen har normalt 800.000 indbyggere, men i ferien menes der
at være 200.000 flere. Også jul og nytår holder de rige i Baguio,
og det var derfor, svært at få hotel.
Byen havde et større jordskælv i 1990, som ødelagde store
dele af byen, men alt er bygget op igen. Måske derfor så vi ikke
ret meget slum i byen.
Byen er
også en stor skoleby. Der er mange højere læreanstalter, hvor eleverne bor
på skolen. De riges børn fra hele landet bliver sendt hertil, så der var masser
af unge mennesker overalt.
Natten blev noget kold. Vistnok helt ned til 18°, så vi måtte ud i opholdsstuen
midt om natten for at finde et tæppe mere.
Hundeglam udenfor
og tænderklapren fra hinanden gjorde sit til, at vi ikke sov ret meget den
nat.
En
stor forandring fra det altid mindst 30° varme Manila.
Tirsdag
den 31-12-96.
Dagen efter blev brugt til at finde ud af, hvordan vi kom videre
op i bjergene
Vi
fandt frem til Dangwa Tranco, som er det selskab, der kører bus til
vores næste bestemmelsessted. Stedet fandt vi hurtigt, men ved forespørgsel
til billetdamen, kunne vi ikke fået vide, om vi kunne komme videre
næste morgen. Det kom helt an på, om der var nogen ædru chauffør
efter nytårsaften. Hvis der går en bus, går den nok allerede kl.
5 - så det indstillede vi os på.
Tiden
blev brugt til at se os lidt omkring.
John
Ham Park er et meget stort grønt område lige udenfor bymidten. Tidligere
en amerikansk base og senere et rekreationssted. Der var 2 golfbaner
i parken, og da vi stod ved et hul og kikke på en kinesisk families
spil, rettede den ældste mand henvendelse til os og spurgte om, hvorfra
vi kom, og hvad vi lavede der. Han spurgte også om, hvor vi skulle
fejre nytårsaften, og da vi svarede, at det vidste vi ikke endnu,
inviterede han os til at holde fest sammen med ham og hans familie.
Det må være kinesisk gæstfrihed, men vi takkede pænt nej, for de
var så fine i tøjet, at vi ville falde helt igennem i vores rejsetøj.
De 8-10 kg. der var i vores rygsæk, indbefattede ikke gå-i-byen tøj.
Og
hvad mon kineseren forventede til gengæld??
Markedspladsen
i byen er noget helt specielt. Sammen med mange tusinde mennesker
masede vi os frem mellem de hundredvis af boder med alverdens udvalg.
Mange
hundrede m2 under tag, og mindst lige så meget udenfor.
Her
er det sjovt at se, hvor høje vi nordboere er i forhold til filippinerne.
Vi ragede gerne et hoved højere op end dem. Måske
ikke så underligt, at børnene kikker sådan efter os. Det er nok ikke
kun fordi vi er hvide, går i noget andet tøj og har store næser og
hår på armene.
I kødafdelingen er al slags kød til salg, både pølser og grisehoveder.
Selv indvolde og mavesæk kan man købe. Høns bliver slagtet
lige bag ved, og lugten er stram. Men faktisk var her ikke
fluer.
Nytårsaften
blev fejret i byen.
Ved
23-tiden begyndte det kraftige nytårsskyderi, og det tog hastigt
til. I tiden fra lige før midnat og en times tid frem, var det nøjagtigt
som at være på en skydebane, hvor 100 maskingeværskytter affyrer
deres våben samtidigt og uafbrudt. Skrækkelig larm. Næsten umuligt
at snakke sammen.
Den
aften holdt hundene deres kæft.
Nytårsmorgen
kl. 5 stod vi på rutebilstationen med vores rygsæk og var spændte
på, om der kom en bus.
Efter
næsten en time kom der en bus. Vi havde besluttet os til at tage
til Banaue, men denne bus kørte kun til Bontoc, og vi fik oplyst,
at det var den eneste bus, der kørte derfra denne nytårsdag. - Så vi
måtte rejse til Bontoc.
Her
sad vi så og ventede på afgang en nytårsmorgen et vildtfremmed sted
på en møjbeskidt rutebilstation, langt fra alfarvej. Og hvad kom
så gående?? 2 unge danske piger med rygsække, som skulle samme vej
som os. Så havde vi dansk selskab for første gang i lang tid.
Endelig
kom vi af sted.
Busturen
gik længere og længere op i bjergene, og vejene blev dårligere og
dårligere. Kun få steder kunne bussen køre mere end 30 km/t, for
den måtte sno sig udenom huller i vejen. Men det var en meget flot
tur ud i bjergene.
Turen
tog 6 timer, og vi kørte ikke mere end 100 km. i luftlinie.
Vi
ankom til torvet i Bontoc ved middagstid. Bontoc ligger midt i Central
Cordillerne og er en slags hovedstad i bjergprovinsen (Mountain Province).
Byen
er fortrinsvis beboet af Bontoc-folket, der er en bjergstamme, som
altid har levet isoleret heroppe. Lidt nord for byen bor Kalinga-folket
og lidt mod sydøst bor Ifugaofolket.
Fælles
for disse bjergstammer er, at de er tidligere hovedjægere og kannibaler.
De har spist mennesker i dette århundrede, og det er kun 8 år siden
det sidste hoved blev taget. De lever upåagtet af Filippinernes officielle
politik og love, og har deres egne ritualer og love. De levede efter
princippet øje for øje og tand for tand - og helst godt og vel. Hvis
stammen blev enige om, at en fra en anden stamme havde gjort noget
slemt, måtte man tage hans hoved, og den der gjorde det blev fejret
og feteret. Han blev tatoveret om begivenheden og der blev festet.
Nu
dyrker folket ris op ad bjergskråningerne og de er dygtige træskærere
med en stor tradition af træskærerarbejde. Desuden væver de meget
flotte klæder og tæpper.
Under
vores ophold i byen købte vi nogle udskårne træskrin og -skåle og
en lille udskåret Ifugao-gud ved navn Bulni, som er risens gud,
og som skal beskytte risen.
Desuden
fik vi fat på en stor udskåret træmaske (30x60 cm), som man har
hængende i sit hus for at beskytte mod onde ånder. Bulni kostede
et par kroner og masken 55 kr.
Den
kunne ikke være i rygsækken, så den måtte pakkes godt ind og bindes
udenpå.
Men
det var da godt, at vi købte den her hos folket, for i turistbutikkerne
nede sydpå, kostede den det tidobbelt.
Efter
ankomsten til Bontoc begyndte jagten på et egnet overnatningssted.
De første par steder vi fandt efter Lonely Planet, var lukkede,
men efter flere forslag fra byens befolkning, blev vi sendt ned til
Linda, som skulle have et lille hotel i en sidegade.
Linda
var dog ikke hjemme, og da vi kunne se nogle folk sidde nede bagved
huset, gik vi derned for at spørge. Det viste sig, at familien, der
bor i baghuset holdt nytårsfest for deres klan, så der var fyldt
med folk i baggården, lige op og ned ad grisestien og hønsegården.
De sagde, at Linda nok snart kom igen, og vi skulle bare værsgo at
deltage i deres nytårsfest.
Så vi
kom til filippinsk familienytårsfest og fik smagt på de mange slags
retter, som var lavet over åben ild i et hjørne af gårdspladsen.
Glade og søde mennesker, som hellere end gerne ville fortælle om
deres liv og også meget gerne ville have noget at vide om os
og vores land og levemåde.
Linda
kom ikke tilbage.
Nogle
fra familiefesten var endda helt nede ved floden for at se
efter hende, for nogen havde sagt, at
hun var gået
ned for at bade.:p>
Så vi
måtte finde et andet hotel, og vi endte på det simple hotel Pines
Kitchenette Inn.
Her
holdt de fleste rygsækrejsende også til, så her
mødte vi en halv snes andre hvide mennesker. Værelse koster kun godt
50 kr. pr. nat, og maden i restauranten er god og nærende
og meget billig.
Næste
dag stod i risterrassernes tegn.
Een
af de ansatte på hotellet ved navn Rita, er i familie med stammefolket
i bjerglandsbyen MALIGKONG lidt længere oppe i bjergene, og hende
kunne vi leje som guide derop. 2 svenske drenge, de 2 danske piger,
og os 2 gamle gav hver 25 kr. for en hel dags guiden. Inden vi tog
en jeepny op ad den hullede vej, måtte vi lige forbi en forretning
for at købe gaver til folket deroppe. Uden gaver ville vi blive smidt
ud af deres område, og da de jo for ikke så længe siden har været
kannibaler og
hovedjægere, fandt vi det anbefaleseværdigt at følge det råd. Efter
Rita.s anbefaling købte vi tændstikker og bolcher, og oppe hos folket
uddelte vi en æske tændstikker og 3 bolcher, hver gang vi mødte en
indbygger.
Men
så var de også meget venlige og villige til at lade sig fotografere.
Turen
op ad den dårlige vej var en prøvelse, men resultatet af køreturen
var fabelagtigt. Heroppe har folket bygget rismarker overalt på bjergsiderne.
Da markerne jo skal stå under vand, har de været nødt til at lave
den ene terrasse ovenpå den anden hele vejen
opad og rundt om bjergene.
Først
besøgte vi den yderste hytte, som er beboet af brændesamleren og
hans kone. De går rundt i deres traditionelle tøj, hvor manden næsten
har bar røv. Kun en g-streng, som holder lændeklædet foran på plads.
Det ser nu lidt fjollet ud, når han så også har sin moderne basketball-kasket
på. De boede i en meget simpel hytte lavet af materialer, der kan
findes i skoven.
Udsigten
ud over disse risterrasser er fantastisk.
Et
stykke primitivt ingeniørarbejde udført over en ca. 2000 årig lang
periode, og stadig holdt ved lige med samme midler, som de altid
har brugt - nemlig deres hænder.
Her
i området er skrænterne mellem risterrasserne bygget op af sten.
Sten på sten og sten ved siden af sten,i
kilometerlange rækker snoende sig rundt som bjergenes konjekturer.
Et
fantastisk syn. Her
forstår man pludselig de geodætiske korts afmærkninger af højdekurver.
Her
i bjergene er det vinter, og rismarkerne ligger i øjeblikket næsten
brak.
Jorden
skal hvile, inden den nye ris skal sås. Maligkong-folket bor i deres
hytter samlet i klynger rundt omkring i bjergene omkring risterrasserne.
Hytterne
var indtil for nyligt af strå eller rishalm, men nu har de galvaniserede
blikplader vundet indpas.
Det
ser nu ikke så hyggeligt ud som stråhytterne, men vi skal jo heller
ikke bo i dem. Nogle enkelte heroppe har strøm, og der findes endda
en telefon et sted i landsbyen.
Vi
gik rundt på risterrasserne og så, hvordan risen bliver dyrket.
Enkelte
marker var tilsåede. Det vil sige, man havde lagt risaks ned i vandet
i lange rækker, for at det kunne komme til at spire.
Når
spirene er ca. 10 cm. høje, bliver alle planter taget op
med håndkraft og plantet ud på andre marker - også pr. håndkraft.
Når risen er nyspiret eller nyplantet, har markerne en flot lysegrøn
farve.
Mace="Times New Roman, Times">en
selv om markerne tilsyneladende ligger brak, sker der alligevel
en masse. Her dyrkes nemlig økologisk, som man altid har gjort. Stenene
mellem terrasserne skal renses for ukrudt, og ukrudtet smides ned
i vandet, så det kan forrådne og give gødning til risen.
På samme
måde dyrkes nogle kraftige planter på skrænterne, som kaldes Sunflower.
Dem høster de også og smider i vandet. Så der er altid arbejde at
gøre i markerne.
Vi
hilste på arbejderne, som for det meste var ældre koner.
Tændstikker
og cher fik dem til at smile og sige en hel masse til os,
som vi overhovedet ikke forstod.
De
lod sig gerne fotografere, og det er tydeligt at se, at disse mennesker
har slidt og slæbt hele deres liv.
Vandbøfler
bliver taget i brug til udjævning af jorden under vandoverfladen,
og den trækker blot en simpel harve, bestående af et bræt med 6-7
pinde ned i jorden.
Her
har også konerne tatoveringer over alt på armene og deres formuer
bærer de i form at guldklumper i ørerne.
Deres
velstand kan ses i deres ører. Deres sammensparede midler bliver
omsat til guld, og jo større guldklump de har hængende i ørerne,
jo rigere er familien. Og nogle af dem har meget lange ører.
I
bjergene er der store guldforekomster, som regeringen godt vil have
fat i.
Men
bjergfolket er ikke interesseret i at få deres område kommercialiseret,
så de vil ikke give adgang til guldforekomsterne.
Efter
at have gået rundt i risterrasserne, var vi efterhånden nået tilbage
til udgangspunktet, nemlig jeepny-holdepladsen.
Ved
siden af var nogle folk i gang med at bygge et nyt moderne hus. Kun
en lille del var blevet færdig, mens resten stod i rå beton med armeringsjern
strittende ud alle vegne. Her i dette byggerod havde de startet en
lille købmandsforretning, hvor varerne blot lå i et skab, eller rundt
på gulvet. Udvalget var meget lille, men det var billigt. 1 Øl
+ 1 cola + 20 cigaretter kostede 11,50 kr.
Vi
måtte vente en times tid på jeepnyen. Turen til byen varede en
times tid og kostede 5 P (1,25 kr).
Nede
i byen gik vi på byens berømte bjergstamme-museum, hvor der var
udstillet redskaber, værktøj, våben m.m., som bjergfolket har brugt
førhen. Noget af det bruger de endnu. Endvidere er der en masse
fotos fra 20-erne, hvor en berømt fotograf levede sammen med hovedjægerne.
Her så man et foto fra 1919, hvor stammen kom hjem med dagens bytte.
Forrest gik en mand med hovedet og bagved gik 2 mænd med en stang over
skulderen, og på stangen hang det hovedløse legeme af den nedlagte
fjende. Han blev formentlig til aftenens festmåltid.
I landsbyerne bor mænd og kvinder i hver deres hytte sammen med byens
andre mænd og kvinder. Der er ligeledes et hus til byens unge ugifte
mænd og eet til de ugifte piger. I sidstnævnte hus er der forbud
mod besøg af gifte mænd, hvorimod en giftefærdig mand godt må komme
derind og tilbringe en nat sammen med sin udkårne.
Folket
tror på ånder og på et liv efter døden. De gør døden til noget festligt,
og når man dør, er den afdøde selv med til højtideligheden.
Den
døde sættes simpelthen i sin stol og får hovedet bundet fast til
en stolpe, så vedkommende sidder midt imellem de besøgende. Der
festes og fortælles legender og historier om den døde. Hele vedkommendes
liv passerer således revy for alle deltager.
Aftensmaden
spiste vi på hotellet og bagefter fulgtes vi med Rita byens samlingssted,
hvor de forskellige bjergstammer omkring byen, samles i de første
dage af det nye år.
Her
holder de deres årsmøde og bestemmer, hvad der skal ske det næste års
tid. Desuden skal man forsamles med de andre stammer for atter at
forsegle den fredsaftale, man har indgået. Denne aften var det KALINKAFOLKET,
der var forsamlet.
Efter
mødet synger og danser man de gamle stammesange og danse.
Vi
skulle videre.
Her ses et par ældre backpackere på vej
til Jeepny-holdestedet.
Det
næste
sted der skulle besøges,
var bjerglandsbyen SAGADA.
I
jeepny og kørte vi længere og længere op i bjergene - af dårligere
og dårligere veje, indtil vi nåede Sagada.
Vi
indlogerede os på "hotellet" Sct. Joseph Rest House. Det
er et hotel der drives af kirken overfor.
Her
var pænt rent og et dobbeltværelse kostede kun 130 P (32 kr.) En
spand varmt vand til et bad kunne købes for 15 P.
SAGADA
er en hyggelig lille bjergby, som mest er kendt for sine grotter
og sine "Hanging coffins" (hængende kister).
Vi
fik fat i et kort over området, så vi fandt let det første udflugtsmål,
SUGONG CAVE.
Her
hang de gamle kister oppe på klippesiden i de særprægede klippeformationer.
Flere
af kisterne er dog faldet ned og indholdet ligger spredt på jorden.
Man
gør ikke så meget ud af afspærringen, for der kommer sjældent turister.
Derefter
besøgte vi klippehulen LUMIANG. Der er ikke lavet nogen egentlig
sti ned til hulen, så vi måtte nærmest kravle derned.
Umiddelbart
indenfor indgangen stod en masse gamle kister stablet op ad væggen.
De ældste
var udhulede træstammer, og nogle af dem var kun i halv længde. Det
var ikke fordi det var til børn eller små mennesker, men fordi man
dengang lagde folk i kisterne med benene bøj et op mod brystet. Det
kunne vi selv konstatere ved at lette på låget. Et specielt og særpræget
syn.
Længere
inde i hulen kunne vi se flere kister, som hang oppe på klippesiden,
helt oppe under huleloftet. Hvordan de har fået dem derop, kunne
vi ikke tænke os til.
Turen
tilbage til byen, blev til en lille omvej ad et stisystem ind
over - og igennem den lille landsby DEMANG.
Det
blev en flot tur med gode udsigter ud over markerne og over selve
landsbyen.
Også i
denne by er stråhytterne nu beklædt med blikplader
- selv kirken. Rundt mellem alle husene er der kun en sti, som
man har gjort så moderne, at den er belagt med beton. Det må siges
at være en bilfri by, for "vejene" er kun ½ m. brede.
Ingen
har alligevel råd til en bil.
Her
var der fyldt med små søde filippinerbørn. De smilede og hilste
pænt og var glade for et par bolcher.
Vi
satte os udenfor en lille cafe og fik en forfriskning og nød ellers
det dejlige solskin. Selv heroppe i bjergene er det i dag 30°.
I
pausen fik vi skrevet 12 postkort til Danmark. Der var ingen postkasse
i byen, så det varede godt nok et par dage, inden vi fik dem sendt.
Ude
i den anden ende af byen er der også risterrasser.
Vandtilførslen
til rismarkerne kom fra en lille flod, og da vi fulgte den ind i
dalen, kom vi til et lille vandfald, hvor drengene hoppede ud fra
klippetoppen og ned i bassinet nedenunder for et bolcher.
Vi
skulle
videre til Banaue.
Igen
måtte vi på plads på busholdepladsen meget tidligt om morgenen, og
efterhånden som køretøjerne blev fyldt op, kørte de.
På busholdepladserne
holder der jeepneys til områdets nabobyer i alle retninger. På den
måde kan man rejse hele Filippinerne rundt, og det er en meget billig
rejsemåde. Men lang og ubekvem.
Vi
kom med en af jeepnyerne som rystende og larmende startede her i
halvmørket.
Vi
sad sammenklemt på langsæderne bagi, medens rygsækkene lå på taget.
Passagererne deroppe sørgede for, at de ikke faldt af på den
meget
dårlige bjergvej.
Lige
før Banaue standsede vi ved denne flotte udsigt ud over risterrasserne.
Ankommet
til Banaue indlogerede vi os på byens næstbedste hotel, Green
View Lodge. Et familierum med altan ud over den travle hovedgade,
og
endda med varmt vand i bruseren (meget lidt).
BANAUE
er en lille by beliggende i 1200 m.s højde. Den er en af de mest
kendte turistattraktioner i Filippinerne p.g.a. risterrasserne omkring
byen.
Ifugao-folket
har bygget disse særprægede risterrasser i løbet af de sidste 2000 år.
Selv
om man kun kan dyrke et hold ris om året, bliver man ved med at holde
terrasserne ved lige.
Torvet
er som en myretue, hvor der hersker totalt trafikkaos. Her holder
busserne og jeepneyerne, for Banaue er noget af et trafikknudepunkt.
På torvet
er der også marked, så hvor der ikke holder biler eller busser, har
en eller anden handlende sat en presenning op og åbnet en bod.
Her
sælges alt: brugt tøj, grøntsager, Rolexure, høns, ko-maver og m.m.
Busholdepladsen i sig selv er et spændende sted. Gamle udslidte
busser uden vinduer og stopfyldte med passagerer og gods holder rundt
på hele pladsen. Alt ser ud til at være kaos, men det lykkes næsten
altid at få fat i den rigtige bus.
Dette
er centrum i dette hul af en by. Travl og møgbeskidt og en del turistpræget
p.g.a. risterrasserne. Men folkelivet fik vi set i overflod.
I
løbet af eftermiddagen blev der lige pludselig holdt bryllupsfest
lige midt på hovedgaden.
Brudeparret
ankom i en almindelig bil, og derefter dansede man de gamle stammedanse
lige midt på gaden. Biler og busser måtte så pænt vente indtil pausen
mellem dansene. Det så ud som om hele byen deltog.
Efter
dansene var der mad til hele byen.
Man
delte mad ud fra et par borde ude på gaden, og folk fik maden serveret
i barkstykker fra bananplanten.
Folk
stod i kø for at få mad. Der er nogen der har haft travlt med at
lave mad, for der blev bespist flere hundrede mennesker.
Vi
måtte lige hen for at se, hvad de fik at spise til brylluppet, og
vi fik ikke lov til at gå derfra, uden at vi også skulle have mad.
Der
blev øset en ordentlig portion op på en "banantallerken" og
vi blev inviteret ind i festlokalet for at spise. Det smagte ikke
ret godt. Faktisk var det kun risen, der var værd at spise. Det andet
var fed flæsk, indmad og andet - for os - ulækkert kød og sovs.
Udenfor
gik livet sin travle gang..
Busserne
kører meget langsom ad hovedgaden, dels fordi den er så smal og
hullet, og dels for at passagererne på taget kan nå at løfte de
lavthængende
elledninger, som hænger overalt, så bus og tagpassagerer kan komme
under.
Næst
efter jeepnyen, er tricykel den næstmest udbredte transportform.
En tricykel er en 125 ccm lille Hondamotorcykel med sidevogn, hvor
både sidevogn og førerplads er overdækket med tag og sider.
Sådant
et transportmiddel kan man leje for 20 kr. og blive kørt op til Viewpoint,
ca. 5 km. uden for byen.
På Viewpoint
stod folk fra bjergstammerne parat til at lade sig fotografere i
deres gamle traditionelle beklædning - selvfølgelig for lidt håndører.
Fra
dette sted er der et fantastisk panorama ud over de 2000 år gamle
risterrasser i Banaue.
I
modsætning til terrasserne i Bontoc og Maligkong, er siderne på terrasserne
her på stedet kun klinet op af jord og ler, og ikke med stensætninger.
Det
giver endnu mere vedligeholdelsesarbejde, men det bliver gjort alligevel
endnu.
Aftensmaden
spiste vi i hotellets restaurant, hvor tjeneren kun var 11 år. Her
fik man ikke engang glas til sin øl, men måtte drikke af flasken.
Men så kostede det også kun 33 kr. for 2 x aftensmad + 3 ØI + kaffe
og te.
Vi
havde regnet med, at vi skulle tage den "fine" bus tilbage
til Manila, men da vi kom ned på busstationen kl. 6 morgen, var den
totalt overbooket.
Hvad
så?? - En philippinsk pige fra Manila stod i samme situation. Hun
var jo indfødt, så hun vidste nok bedre besked end os.
Derfor
holdt vi os til hende, og det endte med, at vi tog med en overfyldt
jeepny til BAGABAG, som er et lille sted, hvor vejen fra bjergene
støder til den store vej fra nord.
Det
blev en hæsblæsende køretur på 2 timer En bus holdt pause i vejkrydset,
og buschaufføren tilbød os at køre med, hvis vi ville stå op.
Forude ventede en køretur på 7 timer, men vi tog alligevel med, for
vi skulle jo til Manila. De næste 3 timer stod vi så op som sild
i en tønde. Af og til endda kun på et ben, for der var ikke gulvplads
til den anden fod.
Efter
3 timer ankom vi til Sct. Jose, og her forlod 8-10 passagerer bussen,
og resten af vejen fik vi et rigtigt sæde.
Det
blev en lang tur til Manila, men det var dejligt at komme ned på de
asfalterede veje, og ned i varmen.
Ved
ankomsten til Manila ved 5-tiden, styrtregnede det, men det varede
heldigvis kun kort.
Den
filippinske pige fra bussen havde fortalt os om en lille Ø, Cabilao
Island, nede sydpå, hvor der skulle være en rigtig bounty-strand
og nogle meget flotte koralrev.
Der
tog vi til, men det er en helt anden historie.