Sommeren 2004 var vi på ferie i Schweiz og Østrig.

Her er lidt fra vores tur, som foregik i bil og på cykel.

Klik på billedet
og se det
i stort format

Onsdag den 4/8: vi startede hjemmefra i vores gamle Passat, spændt på, om den egentligt kunne klare flere tusinde af kilometer. Spartansk campingudstyr var lagt i bagagerummet og cyklerne sat på taget. Køletasken med strøm fra cigartænderen i bilen var placeret på bagsædet. Heldigvis, for det var varmt - meget varmt. Den blev fyldt ved grænsebutikken med colaer. Vi skyndte os at køre til Zweisimmen i Schweitz, hvor vores venner fra Blåhøj Fiskeri har en lille virksomhed med fiskeri og tilhørende Alpehus. Her ses indkørslen til Forellensee i Zweisimmen, hvortil vi ankom ved midnatstid.
Torsdag den 5/8: Og her er så nogle billeder fra stedet. Det ligger meget skønt, og det er også dejligt om sommeren. (se også billeder fra vinteren - fra vores skitur de sidste par år.(tast her) Her ses fiskedammene med Alpehuset i baggrunden.
Her ses huset fra den anden side - fra øen midt i fiskesøen. Og fra søbredden

Inger Marie og Gottlieb var dernede, og vi lånte deres ekstra værelse. De skulle passe deres arbejde, og vi fik lov til at lege turister. Efter morgenmad cyklede vi en mindre tur i dalpartiet bag Zweisimmen. Her er der små typiske Schweiziske bjerglandsbyer, hvor alle husene er bygget som alpehuse - med masser af blomster i altankasserne og i haverne.
Se bare disse billeder.
Små og små huse?? Vi synes der er temmelig store - men hyggelige ser de dog ud.
Landsbyerne hedder Mannried, Manneberg og Grubenwald.

Fredag den 6/8: Vi kørte med Gottlieb til Saanen med fisk og tog cyklerne med. Dem stillede vi i Schönried. Så tog vi liften fra Zweisimmen op på toppen af Rinderberg og gik derfra over bjergryggen til Hornberg og Horneggli og ned i dalen til Schönried.
Her ses toppen af Rinderberg (2011 m o.h.) og nedenunder ses Zweisimmen fra toppen af Rinderberg. Det var ret overskyet den dag og af og til hang skyerne så lavt, at vi ikke kunne se ned i dalen.

Vi gik over bjergryggen bag Rinderberg til Parwengen, hvorfra vi havde udsigt over til vores ynglingsrestaurant (om vinteren): Sanerslochgrat. Herunder kan du se samme dal/alpetop om vinteren.
Da vi kom ned til Schönried, tog vi cyklerne - og så var det nedad til Zweisimmen. Vi benyttede den smalle gamle vej gennem dalstrøget.

Lørdag den 7/8: Den dag var der åbent hus på fiskeriet med masser af mennesker. Se de specielle sider ved at klikke på plakaten til højre. Det var modelbåde-klubben, der stod for arrangementet, som derfor også bød på fjernstyrede modelskibe i fiskesøen. Der var mange flotte og store både. Der var også fest i teltet med rigtig tyrolermusik - næsten til midnat.
Søndag den 8/8: Om morgenen kørte jeg cyklerne op på Sparenmoos og senere fik vi Gottlieb til at køre os til Schönried. Derfra tog vi liften op på Rellerli, og derfra gik vi over bjergryggen til Sparenmoos. Heroppe er der også flot. I dag havde vi solskin.
Dette er en bjergbondegård. Bondekonen supplerer familiens indkomst med gæstgiveri. På terrassen kan man købe mad og drikkelse, og man kan også leje et værelse.
At det er et aktivt landbrug, kunne ses gennem halvdøren ind til stalden, hvor Simmentalerkvæget stod i rækker. Utroligt at træhuset kan holde.
Mandag den 9/8: I dag sagde vi farvel til Zweisimmen og kørte ned til Tuner-søen og østpå til Interlaken og videre til Meiringen, hvor der ligger en særpræget slugt: Arreschlucht. Det er en flod, der i løbet af millioner af år har gnavet sig dybt ned i klipperne.

Det var et meget særpræget syn. Der var lavet gangbor langs hele slugten, så vi fik set det hele.
Det smalleste sted er de 2 bjergsider kun 1 m fra hinanden.
Vi ville op og se Sct. Gotthardpasset, men selv om det var meget varmt nede i Zweisimmen, var der regn, blæst og kun 4 gr.s varme deroppe. Vi kørte over Grimselpasset i 2165 m. højde og herfra havde vi en god udsigt. Kort herefter kørte vi op til en isbræ - gletcher.

Her havde man hugget en hule ind i isen, som vi kunne gå ind i.

Det var noget specielt - og koldt i vores korte bukser. Bemærk at lyset bliver blåt, når det skinner gennem isen.
Vi fortsatte over Furkapasset i 2431 m.s højde, videre over Andermatt og Oberalpasset (2044m) og videre østpå til Chur, hvorfra der er motorvej til Østrig.Vi fortsatte nordpå, kørte igennem Liechtenstein og derfra ind i Østrig. Vi nåede den dag til skisportsstedet Sct. Anton, hvor vi fandt en flot logi for natten. (Zimmer Frei) Prisen var 40 € for 2 incl. morgenmad. Vi spiste aftensmad på en restaurant i byen.

Tirsdag den 10/8: Efter morgenmaden fortsatte vi til Wien, hvor vi fandt en dejlig campingplads 12 km. nord for byen i bydelen Klosterneuburg. Her blev det medbragte telt slået op. Aftensmaden lavede vi selv i dag.
Onsdag den 11/8: Cyklerne blev spændt af, og i dag cyklede vi langs Donau til Tulln og videre til kraftværket Altenwörth, hvor vi vendte om og kørte hjemad igen. På Hjemvejen krydsede vi floden i Tulln og fulgte den anden side af floden hjem til campingpladsen igen. Dagsetapen var på ca. 90 km. Her på billedet ses floden og den pramdragersti, som følger hele flodens 380 km. gennem Østrig. God cyklesti. Asfalteret på hele strækningen.
Donau bliver besejlet af flodpramme lige fra Sortehavet og via kanaler til Rhinen og ud i Rotterdam.
Undervejs kom vi forbi den lille by Zwentendorf, som lå næsten helt ud til floden med kirke og rådhus i 1. række.

Floden brugte man som badestrand.

Og Ella skulle også have dyppet fødderne.

Torsdag den 12/8: I dag cyklede vi ind til Wien. Undervejs kørte vi forbi Wiens Fjernvarmeværk, som arkitekten Hundertwasser har dekoreret på sin spcielle facon.
Det var dejligt vejr og byen var flot at se på. Der er meget pænt og ryddeligt overalt og der er plantet blomster næsten alle steder, hvor der er lidt jord. Her et billede fra Volksgarten med kejserpaladset i baggrunden.
Og her kejserpaladset "Hofburg" tættere på. Dette er kun en lille del af paladset.
Her ses een af paladsets sidebygninger - den, der huser den spanske rideskole. Billedet er taget fra den dyre handelsgade Kohlmarkt, hvor der kun er mærkevarebutikker
I den anden ende af Kohlmarkt ligger denne gade: Graben, hvor der udelukkende flotte palæhuse.
Her er gaden fra den anden ende.
I en sidegade til denne, spiste vi vores frokost.
Derefter beså vi domkirken, Sct. Stephan, som her ses indvendigt.
Vi listede os ind i en baggård til eet af de flotte huse, og her mødte dette syn os. De fleste af lejlighederne er nu dyre kontorer, men blomsterne har de husket.
Vores venner, Birthe og Michael, skulle starte deres ferie i Østrig i dag, så vi havde sat hinanden stævne i byen og spiste aftensmad sammen midt i byen.
Vi cyklede hjem til teltet og en ventende uvejrsnat med regn og storm. Stakkels telt.
Fredag den 13/8: I dag pakkede vi bilen og kørte et par hundrede km. vestpå - til byen Melk, der er kendt for sin store "Stifts-kirke" med tilhørende kloster. Den ses her.
Vi slog os ned på en meget lille campingplads lige ud til Donau. Her ligger vi så med restauranten, som "kørte" campingpladsen i baggrunden.På væggen kan man se, at der af og til er højvande i Donau. Tilbage i 1501 stod vandet helt op til underkanten af vinduerne på 1. sal.
Vi cyklede lidt rundt i byen den dag - og gik til en isenkræmmer og købte os nogle campingstole, for dem havde vi glemt hjemme. Og vi er blevet for gamle til at sidde på kasser.
Om aftenen spiste vi på campingpladsens restaurant, og det var dejligt vejr
Men det trak op til uvejr
Lørdag den 14/8: Vi cyklede langs Donau mod vest til Ybbs. Her ses nogle billeder fra Donau
Vi tog nordsiden mod vest og kom forbi denne landsby, Gootedorf.
Man kan se, at det trækker op til regn.
Da vi kørte over denne sluse/kraftværk kor tid efter, begyndte det da også at regne kraftigt. Vi kom i læ, og regnen varede ½ time. Derefter fortsatte vi på sydsiden hjemad til campingpladsen. Nåede lige hjem, da regnen begyndte igen. Nu gad vi ikke telt mere. Her sidder vi i tørvejr i vores nye stole.
Søndag den 15/8: I dag pakkede vi sammen (vådt telt) og besluttede at køre til Passau. Vi tog motorvejen helt til den tyske grænse og kørte så op langs floden Inn mod Passau.
Herunder passerede vi byen Shärding, som vi blev så betaget af, at vi bo dér. Vi fandt et flot Zimmer Frei lidt uden for byen, med udsigt over Inn-floden. Se udsigten fra altanen.
Vi var lige et smut inde i Shärding for at spise og for at se de smukke bygninger.
Her ses torvet, hvor alle husene er malet i afstemte farver.
Fra den gamle borg oppe over byen, var der udsigt over Inn-floden til et kloster på den anden side (tysk side)

Mandag den 16/8: I dag cyklede vi sydpå på Østrigssiden af Floden. Inn-floden er også stor, og der er mere strøm i den, end i Donau. Her lige et par billeder:

..............

Vi nåede ned til Obenberg, hvor vi krydsede over Inn-floden via en bro til den tyske side. Den fulgte vi så op til Schärding, hvor vi igen kunne komme over på Østrig-siden. Vi spiste i haven ved en restaurant i nærheden af, hvor vi boede. Vores Zimmer Frei lå forøvrigt i dette skønne hus i landsbyen St. Florian lige syd for Shärding
Tirsdag den 17/8: I dag cyklede vi de 22 km. ind til Passau for at bese denne specielle by, hvor 3 floder løber sammen: Inn, Donau og Ilz. Her er det den tyske side af Inn-floden. D.V.S at lige her er det Tyskland på begge sider. Her tilhører en lille bid af Østrig - Tyskland.
Her er det Donaufloden, hvor vi ser over på nordsiden.
Havnekajen lands Donaus sydside.
Inn-floden på vestsiden lige syd for Passau. Inn går S/N medens Donau går V/Ø
På sydsiden af Donau og østsiden af Inn cyklede vi op i baglandet, hvorfra vi havde denne flotte udsigt til stedet, hvor de 2 store floder mødes. (Ilz er så lille, at den ikke kan ses)

Onsdag den 18/8: Vi pakkede bilen og kørte en lang tur direkte til Danmark. Heldigvis uden nogen form for uheld og godt med colaer i det lille køleskab på bagsædet.

Vi kørte samlet 3800 km. i bil og 400 km. på cykel. Vi ville gerne have nået noget mere, men vi fik så mange oplevelser, at vi ikke synes at vi kunne rumme mere.