|
Triumpe Speed Tween, årgang
1953. 2 cylindre,
500 ccm.
Mit første motorkøretøj. Købte den i 1965, kort efter at være
blevet udlært.
Den gik godt, men var ikke så stabil i motoren, og noget kold at
køre på om vinteren. Derfor blev den hurtigt skiftet ud med en
lille bil, en Lloyd.
|
Solgt for en tudse 19-11-2012 til Claus W. sørensen,
tordenskjoldsgade 59, 8200 Århus. |
Vespa GL, årgang 1964.
Denne scooter blev købt som et ekstra transportmiddel i 1978.
Den kostede en flaske Whisky. Køretøjet er stadig indregistreret
- nu som veterankøretøj, og jeg kører jævnligt på den. Den er dog
ikke så pæn længere, og når engang der bliver tid og overskud, skal
den renoveres. |
|
|
Og
sådan så den ud, da jeg solgte den. |
Lidt fra instruktionsbogen:
Vespa Grand Luxe, 150 ccm, 6,2 Hk Vægt 89 kg. Topfart 90 km/t.
Vespaens historie er følgende:
En tidligere kollega, Viggo, kaldet Dykkeren, købte den som ny og
brugte den til om sommeren at køre mellem sommerhuset i Hvidbjerg
til politistationen i Fredericia, hvor han arbejdede.
Da han gik på pension, stod den i et skur på politigården, og da han
kort tid efter døde, ville enken ikke have den. Den daværende
stationsleder, Steen Jørgensen, købte den derfor (i 1977) til sin
søn, som skulle påbegynde studie i Århus. Men sønnen ville ikke have
den, og den blev stående, uden at blive registreret igen.
Jeg købte den så i 1978 for en flaske whisky, registrerede den og
har kørt på den siden – til og fra arbejde. Indtil i 2007, hvor
politikredsreformen gav mig alt for langt til arbejde. |